فرزان بالکانی

یک روز با من در نقد خصوصی از تبلیغات محیطی همراه شوید

lorem_ipsum_billboard

از آنجایی که راه رفتن در مسیر های طولانی را دوست دارم، فرصت بیشتری برای دقت به محیط اطرافم پیدا می کنم. یکی از تفریحات من در هنگام قدم زدن، یافتن ایرادات طراحی و یا تمجید از یک کار خوب در میان تبلیغات محیط است؛ شاید بتوان این کار را نقد خصوصی نامید.

شما را دعوت می کنم تا یک روز در نقد خصوصی با من شریک شوید.

ganjine_2
جدا از ترکیب رنگی فاجعه این لایت باکس بانک صادرات، ایرادات گرافیکی زیادی به این طراحی وارد است که شاید در بین بانکهای خصوصی که به تازگی هزینه تبلیغات زیادی می کنند، بانک صادرات در واماندگی از این جریان حسابی به چشم بیاید.

ganjine_3
اولین موردی که به چشم می آید استفاده از فونت اصلاح نشده و قدیمی تیتر هست که شکستگی حروف در مرزهای اتصال آن مشاهده می شود.

ganjine_1
در گوشه دیگر این طراحی استفاده بی نظم و نادرست از لوگو مشاهده می شود که “روابط عمومی” بدون توجه به جایگیری لوگو با فاصله ای بیشتر از سمت راست قرار گرفته است؛ همچنین نام بانک صادرات زیر لوگو دیده نمی شود. (نمی دانم چه لزومی به قرار دادن روابط عمومی در جایی به این مهمی هست که شاید هم این ترکیب حس خوبی به بیننده ندهد)

ganjine_5
مورد بعدی اجرای ضعیف صندوقچه پر از سکه هست که با کمی دقت متوجه کیفیت پایین تصویر آن می شوید، واضح است که این مدل چند برابر بزرگ و در نتیجه با افت کیفیت مواجه شده.

ganjine_4
همچنین چیدمان سکه ها در گوشه پایین صندوقچه جا مانده و شما داخل جعبه را می توانید ببینید.

ganjine_6
با کمی دقت تصویر تکرار شده سکه ها به چشم می آیند. (در ضمن برش ناشیانه دور سکه ها به وضوح مشخص است)

saderat
تبلیغ دیگر بانک صادرات نیز هیچ توضیح مفیدی در رابطه با خدمت تبلیغ شده ارایه نکرده و با احتساب فونت زیر لوگو، از چهار فونت در چهار رنگ مختلف استفاده کرده است که خوانایی را سخت می کند.
همچنین هدف از این تبلیغ معرفی خدمات USSD بانک صادرات است که کافی بود به جای نوشتن این همه جمله های اضافی، از کارایی این خدمت گفته می شد، مثلا: “اعلام مانده، خرید شارژ، پرداخت قبوض، خدمات کارت و … با *۷۱۹#”.

sarzamin_1
این بیلبورد هیچ اطلاعاتی به شما ارایه نمی کند و فقط یک اجرای سه بعدی ضعیف از یک منطقه (تجاری؟ تفریحی؟) با دریاچه و بالن هست. فقط یک شماره تماس به چشم می خورد که مشخص نیست به دنبال چه مخاطبی می گردد.

sarzamin_2
نکته جالب این بیلبورد شعار ضعیفی است که تاکید به دیدن پروژه ای می کند که خود برای ارایه از یک مدلسازی سه بعدی استفاده کرده است: نشنوید… به چشم ببینید… باید به چشم دید!

ghab_gostar
این لایت باکس به شما تضمین دیده شدن را می دهد و جالب اینجاست که خود متن این تبلغ به دلیل وجود خطوط زیاد، آنچنان خوانا نیست و چشم را گمراه می کند.

alborz_steel_1
در بین حجم بالای تبلیغات بسیار ضعیف و یا کلیشه ای، استیل البرز با اجرایی مدرن و ساده جای تشویق دارد. چقدر برای شما اهمیت دارد تا سینک ظرفشویی یا شیر دستشویی را با ابعاد چند متری در مترو ببینید؟ اما کافیست نام یک برند را بارها ببینید تا ناخودآگاه در ذهنتان ثبت شود.

alborz_steel_3
اکثر تبلیغات دیده نمی شوند، چون معمولا کسی برای دیدن آنها وقت نمی گذارد و یا جذابیت بصری ندارند. در تبلیغات محیطی شما فرصت چانه زنی و گپ زدن با بینندگانتان را ندارید، چرا که مخاطبانتان دامنه گسترده ای را شامل می شوند که شما شاید زبانشان را هم بلد نباشید چه برسد به انتقال مفهوم به آنان. ایده پردازی باجرات همراه با یک اجرای ساده می تواند نتیجه ای ساده و پرجرات داشته باشد و این دو عنصر برای هر فردی با هر سلیقه ای جذابیت دارد. یادمان باشد که ساده ترین زبان، زبان بصری است.

فرزان بالکانی

طراح رابط و تجربه کاربری (UI/UX)، توسعه دهنده وب و همچنین گرافیست سارینا. فرزان بالکانی از سال ۱۳۸۴ طراحی وب را در کنار طراحی گرافیک و ساخت انیمیشن شروع کرد.

  1. یکشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ سیاوش
    سلام...
    جالب بود...به عبارتی برای من که مفید بود...
  2. دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ وحید
    خیلی خوب و منطقی بود مثل همه سالهایی که مطلب نوشتی و من لذت بردم.
  3. دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ nahid shad
    kheyli khubo mofid bud! merC vaghean
  4. دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ مرثا بني اسدي
    حتما مبلغ زيادي هم بابت هر كدوم از اين كار ها دريافت شده...
    • فرزان بالکانی
      سه شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ فرزان بالکانی
      حتی مبلغ زیادی برای طراحی مجدد و یا تغییر طراح ممکنه پرداخت شده باشه. البته کار با این سبک سازمان ها داستان های خاص خودش رو داره...
  5. پنج شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ مجید صالح پور
    در ایران معمولا طراحی گرافیک خلاقانه جای زیادی نداره، سلیقه ای هست بیشتر و اون چیزی که صاحب کالا میبینه به نظر درست میاد، حالا شما 20 ماه بگو این درست نیست، یا باید بری کفاشی یا باید بگی باشه و تموم، من شخصا مبارزه می کنم و تا حالا موفق هم بودم، هرچند حاشیه هم برای آدم درست میشه، خیلی ها هم یه چیزایی درباره رنگ سازمانی شنیدن اما تاکیدشون فقط روی رنگه نه کیفیت کار، هرچند همین هم خیلی خوبه
  6. جمعه، ۴ مهر ۱۳۹۳ شاهین کلانتر
    واقعاً فوق العاده بود .
    این نگرش اونا رو نشون میده مثلاً یه نفر که با ماشین داره از اتوبان مدرس به سمت جنوب حرکت میکنه وقت داره این همه نوشته رو بخونه؟
    اما یه رنگ خاص + یه لوگو خاص و تکرار آن بیشتر تاثیر میذاره - نمونه بارز همین تبلیغ فوق العاده استیل البرز
    مینیمالیسم + مدرن گرایی ، فوق العادس
    • فرزان بالکانی
      چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۳ فرزان بالکانی
      دقیقا درسته، استفاده به‌ جا و هوشمندانه از ساده گرایی و مینیمالیسم تاثیر عمیق خودش رو میذاره
  7. دوشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۳ تارا علیپور
    سلام
    عالی بود ..کاش یک نمونه تبلیغات بی نقص رو هم به تصویر می کشیدی...
    • فرزان بالکانی
      چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۳ فرزان بالکانی
      ممنونم از توجهتون، کم نقص ترینشون همون استیل البرز بود. خیلی کم پیدا میشه تبلیغ با کیفیت متاسفانه. مرسی
  8. دوشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ فرزانه
    من خودم طراح بیلبوردم..با توجه به هزینه کی کخ به طراح میدن واقعا از وقت گذاشتن پشیمونت میکنن..ولی با این وجود نباید ارزش کار خودمونو پایین بیاریم و اسم شرکتمونو خراب کنیم
    • فرزان بالکانی
      یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ فرزان بالکانی
      متاسفانه با مشکلات این چنینی آشنا هستم و واقعا چنین برخوردی با طراحان ناراحت کنندست.
  9. یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ رامین
    من هم هر وقت این نوع تبلیغات رو میبینم خیلی عصبی میشم.
    متاسفانه اعتماد نکردن به طراح ها یکی از مشکلات تو این حوزه است. در واقع طراح اجرا و بر عهده داره و این مشتری هست که میگه چیکار بکن !

    متاسفانه
    • فرزان بالکانی
      یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ فرزان بالکانی
      متاسفانه... البته طراح‌های آماتور هم کم در بدنام کردن دیگران تاثیر نگذاشتن!