تفاوت‌ محتوای فروش و محتوای معرفی

دو نفر در غرفه‌های خود قرار دارند، یکی در حال توضیح دادن کالا و دیگری در حال فروش کالا

blogcart_sell_or_inform

در سارینا علاوه بر فروشگاه‌های اینترنتی، گاهی طراحی و تولید محتوای وب‌سایت‌ شرکت یا سازمانی را نیز انجام می‌دهیم. محتوای معرفی با محتوای فروش تفاوت زیادی دارد. برای تولید محتوای معرفی، عکس‌، بنر، پروموشن‌ و متن صفحات، همه باید در راستای معرفی حرفه‌ای شرکت یا سازمان مورد نظر باشد. ولی محتوای یک فروشگاه آنلاین را باید با دید تجاری و فروش تولید کرد. کسانی که در زمینه طراحی و تولید محتوای فروشگاه‌های آنلاین فعالیت دارند، باید این سوال را از خود بپرسند که چگونه عکس بگیرند، بنر و پروموشن طراحی کنند، و مطلب بنویسند تا کاربر ترغیب به خرید از آن‌ها شود و حتی این فروشگاه را به دوستان خود معرفی کند. بازگشت کاربر به یک فروشگاه آنلاین و در اصطلاح دنبال کردن آن فروشگاه، اهمیت زیادی در حفظ بقای آن فروشگاه دارد. مطلبی که برای این هفته درنظر دارم، تجربیات شخصی‌ام در زمینه طراحی و تولید محتوا برای فروش و معرفی است.

بنر (Banner)

یکی از مهمترین بخش‌های صفحه اصلی هر سایت که چشم کاربر را به خود جلب می‌کند، بنرهای آن است. برای طراحی بنر، استفاده از عکس‌های باکیفیت و تایپوگرافی (فونت) مناسب اهمیت زیادی دارد. 

انتخاب عکس مناسب برای طراحی بنر بسیار مهم است. امروزه در دنیای وب رایج نیست تا از عکس‌های آماده  (Stock Photo) استفاده شود. سایت های موفق و پربازدید که فروش آنلاین بالایی هم دارند، اغلب از عکاسان حرفهای برای عکاسی از محصولات‌شان کمک می‌گیرند. اگر از عکس‌های آماده استفاده می‌کنید برای پیدا کردن عکس مرتبط با بنرتان زمان کافی صرف کنید و از اولین عکسی که دیدید استفاده نکنید. بعضی از عکس‌های آماده خیلی تکراری هستند و بارها در سایت‌های مختلف از آن‌ها استفاده شده است. انتخاب فونت مناسب، چیدمان متن و محل قرار‌گرفتن آن روی عکس نیز با‌‌اهمیت است. برای طراحی بنر فروش بهتر است از دکمه call to action استفاده کنید تا کاربر ترغیب شود سایر محصولات آن دسته را ببیند.banner-wireframe

در وایرفریم بالا دو نمونه بنر را ‌می‌بینید. منظور از ضربدر، عکسی است که می‌توانید به عنوان تصویر زمینه یا قسمتی از بنر از آن استفاده کنید. مستطیل‌های خاکستری در سطر اول، عنوان را نشان می‌دهند که معمولا در بنر، نام برند و متنی است که می‌خواهید خیلی به چشم بیاید و بزرگتر از بقیه متن باشد. مستطیل‌های باریک متنی است که برای توضیح بنر در نظر دارید. مستطیل سفید هم دکمه call to action است.

فرض کنید یک فروشگاه آنلاین و یک وب‌سایت قصد دارند تا روز زن را تبریک بگویند. در طراحی بنر فروش، هدف اصلی ما فروش محصولات به علاوه تبریک روز زن است، بنابراین باید محصولاتی مرتبط با این مناسبت انتخاب کنیم تا کاربر ترغیب به دیدن و خرید از این مجموعه شود. ولی در بنر معرفی، هدف تنها تبریک گفتن روز زن است، نه معرفی محصولات. نقاشی کردن برای بنرهای مناسبتی علاوه بر اینکه بنر شما را از دام عکس های تکراری و روتین نجات می دهد، نشان دهنده میزان احترام و صرف وقت شما برای مشتری است.

banner1

محتوای بنر برای فروش بهتر است معرفی یک برند یا یک محصول جدید، حراج‌های مناسبتی (حراج نوروز یا فصلی)، معرفی مجموعه‌ای مرتبط با مناسبتی خاص (لوازم‌التحریر برای روز دانشجو)، معرفی مجموعه‌ای از محصولات یک برند و … باشد.

banner2 banner3 banner4 banner5

برای طراحی بنر معرفی، می‌توان از عکس نما و فضای کلی شرکت یا سازمان و همچنین تایپوگرافی اهداف و شعار شرکت روی تصویر زمینه یا زمینه‌ی تک‌رنگ و بدون عکس استفاده کرد. 

elmed-slide1

modified

پروموشن (Promotion)

از لحاظ محتوا، پروموشن شباهت زیادی به بنر دارد با این تفاوت که اندازه آن کوچکتر است و در نگاه اول توجه کاربر را به خود جلب نمی‌کند. اصولا جای پروموشن‌ها زیر بنر، بالای فوتر، یک ردیف بالا یا پایین محصولات صفحه اول، ستون سمت راست یا چپ بنرها است. برخلاف بنر که همیشه جای ثابتی دارد و به صورت اسلایدری نمایش داده می‌شود، پروموشن‌ها می‌توانند در چندین سطر از صفحه اول استفاده شوند.

promotion

promotion2

promotion3

 در وایرفریم‌های بالا سه نوع پروموشن و محل قرار گرفتن آن‌ها را می‌بینید. در تصویر اول و دوم هر سه پروموشن زیر بنر قرار دارند ولی نحوه چیدمان آن‌ها متفاوت است. در تصویر سوم پروموش‌ها کنار بنر و پایین آن قرار دارند.

نکاتی که در انتخاب عکس و فونت بنر گفته شد برای پروموشن نیز صادق است. پروموشن‌های فروش برای توضیح یا نمایش محصولات یک برند، معرفی دسته‌بندی خاصی از محصولات، تخفیف‌های مناسبتی (عید نوروز، شب یلدا، روز دانش‌آموز و …) استفاده می‌شوند.

promotionsample1 promotionsample2

پروموشن‌های یک وب‌سایت می‌تواند درباره‌ی اهداف، خدمات ویژه و تسهیلاتی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، باشد.

promotionsample3

معرفی شبکه‌های اجتماعی، اخبار ویژه و تبریک مناسبات، محتوای خوبی برای تولید پروموشن‌هایی مناسب برای وب‌سایت و فروشگاه ‌آنلاین است.

norouz

منو(Menu)

در فروشگاه آنلاین منو باید دسته‌بندی محصولات را به خوبی نشان بدهد تا کاربر برای پیدا کردن محصول مورد نظرش سردرگم نشود. اگر کاربر زمان زیادی برای جستجوی محصول صرف کند، احتمال اینکه بدون خرید از سایت خارج شود زیاد است. مگامنو برای نمایش دسته‌بندی های فروشگاه آنلاین انتخاب مناسبی است.

mega-menu

در تصویر بالا وایرفریم یک مگامنو را مشاهده می‌کنید که پایین منو اصلی، زیرمنوها، توضیحات آن دسته و عکس مرتبط با آن قرار دارند.

در سایت معرفی، عناوین منو معمولا در راستای زمینه فعالیت شرکت، اعضای شرکت، اطلاعات تماس، گالری عکس‌ها و وبلاگ است. به این ترتیب اطلاعات بیشتری از شرکت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

menu

 خلاصه‌ای از نکات کاربردی برای تولید محتوای وب‌سایت را با شما به اشتراک گذاشتم. تولید محتوا چه در زمینه فروش چه معرفی بسیار گسترده و بااهمیت است و کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید وقت کافی برای این امر صرف کنند.

طراح رابط کاربری و گرافیست شرکت سارینا و همچنین عضو تیم فنی فروشگاه اینترنتی ورچین است. درحال حاضر در سارینا با Magento کار می‌کند. او لیسانس نرم افزار است و به نقاشی علاقه دارد.