محتوای کاربر پسند برای یک فروشگاه اینترنتی

Content Affects Customers

زمانی که مدیریت محتوای فروشگاه اینترنتی ورچین را به عهده گرفتم، تجربه زیادی در این کار نداشتم. بیشتر، جزییات کار را می دانستم و نگاهم به جلب مشتری، نگاه جامعی نبود. می دانستم باید توضیحات و عکس های محصولات کامل و واضح باشد، در شبکه های اجتماعی فعال باشیم و خبر نامه تولید کنیم. در حقیقت بعد از گذشت چند وقت، ارتباط بین این کارهای ریز و مختلف را برای پیشبرد یک هدف واحد احساس کردم. هدفی که نتیجه اش ارتباط خوب با مشتریان و جلب رضایت و اعتماد آنها بود.

شاید فکر کنید تنها دلیلی که برای اداره یک فروشگاه اینترنتی می توان متصور شد، درآمدزایی و فروش و معروفیت بیشتر فروشگاه است. اما بی تعارف بگویم، بعد از مدتی احساس کردم به کسانی که آن سوی مانیتور هستند و از فروشگاه ما دیدن می کنند علاقه مند شده ام. دوست داشتم خانمی که خانه دار است و به دنبال یک خرید ساده برای تنوع بخشیدن به زندگی خود است، خوشحال و راضی از سایت ما بیرون برود و از دیدن گرافیک، عکس ها و خواندن متن های آن شاد شود.

 

نمی دانم تا چه حد موفق بودم، ولی حس می کنم به قول قدیمی ها دل به دل راه دارد و اگر نگاهمان در اداره یک فروشگاه آنلاین نگاهی خیرخواهانه باشد، خود به خود باعث جلب مشتری و فروش بیشتر خواهیم شد.

 

شاید بپرسید این حس علاقه چه تغییرات عینی در کارم ایجاد کرد؟ الان با دو مثال عرض می کنم:

۱. مثلا در نحوه نگارش توضیح برای یک محصول تغییراتی صورت گرفت.

اوایل سعی می کردیم توضیحات واضح و کامل باشند. مشخصات تکنیکال را به علاوه عکسی گویا و چند جمله در توضیح کاربرد آن می نوشتیم. ولی بعد از اینکه وجود مجازی مشتری را بیشتر حس کردیم، نوشته هایمان را با دقت و ظرافت بیشتری نوشتیم و سعی کردیم با رعایت صداقت، برای بعضی محصولات حال و هوا ایجاد کنیم*. فرض کنید محصول مورد نظر یک ظرف پایه دار شیرینی باشد:

daisy_thumb

قبلا می نوشتیم: ظرفی شیرینی دو طبقه،  مناسب سرو شیرینی های کوچک.

(جنس، اندازه و دیگر مشخصات فنی هم که در یک باکس نوشته می شود.)

 

حالا می نویسیم: این ظرف شیرینی دو طبقه، یکی دیگر از محصولات جدید Culinary Concept است. یک پایه شیرینی که به شکل گل های بهاری طراحی شده است. این ظرف پایه دار زیبا و ساده، میز عصرانه شما را به یک میز دخترانه و با طراوت تبدیل می کند. لقمه های ساندویچ کوچک و کاپ کیک های خوشمزه و رنگین را روی این ظرف پایه دار بچینید و در کنار چای، قهوه و دم نوش از مهمانانتان پذیرایی کنید و اوقات خوشی را بگذرانید.

و سعی می کنیم در صورت امکان یک عکس از طرز استفاده و حال و هوای محصول هم به گالری عکس ها اضافه کنیم:

daisy1_thumb

در متن دوم، سعی کردیم نکات تکنیکال را هم رعایت کنیم. مثلا کلمات کلیدی را برای موتورهای جستجو به خوبی انتخاب کرده باشیم.

۲. تغییر دیگری که بعد از این نوع نگاه در کارم ایجاد شد، در محتوا و زمان فرستادن خبرنامه ها بود.

خبرنامه های قبلی ما از نظر زمانبندی و محتوایی قالبی داشتند که در آن محصولات جدید یا تخفیف خورده را برای مشتریان می فرستادیم. الان کمابیش از همین قالب برای ارتباط نزدیک تر با مشتریان استفاده می کنیم. در مقدمه، یک بنر گرافیکی هماهنگ با موضوع قرار داده می شود و بعد مناسبت و دلیل فرستادن خبرنامه را می نویسیم و اگر وبلاگ ورچین مطلب مرتبطی با این موضوع داشته باشد، خواندن آن به اعضای خبرنامه پیشنهاد می‌کنیم. بعد هم به سلیقه خودمان و بنا به مناسبت چند محصول از بهترین های ورچین را در قالبی تمیز و ساده معرفی می‌کنیم. انگار که می خواهید بهترین ها را به دوستتان معرفی کنید.

 

همین طرز فکر، روی نوشته های وبلاگ ورچین تاثیر زیادی گذاشت. وقتی یک موضوعی برای خودمان جذاب باشد، اولین چیزی که به نظرمان می رسد این است که مطلبی در مورد آن در وبلاگ ورچین بنویسیم. مطلبی که امیدوار کننده و مفید باشد و حس خوبی در خواننده ایجاد کند. هر وبلاگ نویسی می داند که چقدر یک کامنت، نویسنده مطلب را خوشحال می کند.

 

همینطور، آمار سایت خیلی به من انگیزه می دهد. اینکه چه صفحاتی بیشتر مورد توجه بوده و چه کلماتی جستجو شده. هرکس از کجا به کجا رفته و چطور با سایت برخورد کرده.

 

خلاصه آنکه کاری که ارتباط دوطرفه در آن وجود داشته باشد خود آنقدر انرژی بخش است که انگیزه اضافی برای انجام آن احتیاج نخواهد داشت. ورچین خیلی جای پیشرفت دارد و امیدوارم با همین رویکرد پیش برود.

 

*با تشکر از صبا غبرایی عزیز که بار اول چنین متن هایی را برای محصولات نوشت و ما را با اینطور نوشتن آشنا کرد.

عکاس٬ مسئول محتوای سایت و گرافیست واحد فنی ورچین و همچنین مسئول تحقیق و توسعه برای پروژه های جدید.